КОІПОПК

Січ 14 2019

Print this Запис

Формування громадянської компетентності засобами історичної освіти

Відповідно до плану роботи КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів» 10 січня 2019 року відбулося засідання круглого столу «Формування громадянської компетентності засобами історичної освіти» за участю Віктора Брехуненка, доктора історичних наук, професора, завідувача відділу актової археографії Інституту української археографії та джерелознавства ім. М. С. Грушевського, автора науково-публіцистичних праць з історії України.

У ході роботи були розглянуті питання:

  • громадянська компетентність у формуванні нового типу громадянина: не лише освіченого, але й активного, – здатного зробити свій внесок у життя суспільства, країни, всього світу та взяти на себе більшу відповідальність;
  • роль суспільствознавчої освіти у контексті розбудови Нової української школи;
  • нові методологічні підходи до викладання шкільних суспільствознавчих курсів в контексті Освіти для демократичного громадянства (ОДГ) і Освіти з прав людини (ОПЛ).

Зі вступним словом до учасників круглого столу звернулася завідувач відділу суспільствознавчих предметів Тетяна Гребенчук, яка наголосила на ролі суспільствознавчої освіти у контексті розбудови Нової української школи та зосередила увагу на необхідності формування демократичної культури учнів, громадянської компетентності як складової громадянської освіти. Вона підкреслила, що учні повинні не лише знати своє право на участь, вони також мають бути здатними використовувати його. Тому їм необхідна практична та професійна підготовка у вмінні приймати важливі чи необхідні рішення. Відповідно таке навчання потребує підготовки від учителя. Йому необхідно заздалегідь продумати всі складові навчального процесу, враховуючи життєвий досвід учнів, як невід’ємної частини навчання. У цьому контексті, як нагадала Тетяна Олександрівна, сучасним змістовним забезпеченням інноваційного освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти є шість томів серії з Освіти для демократичного громадянства (ОДГ) і Освіти з прав людини (ОПЛ), що розкривають питання організації шкільних проектів, підготовки вчителів, суть концепцій, методів і прийомів, які з успіхом використовують вчителі історичної освіти у практиці викладання предметів освітньої галузі ”Суспільствознавство”. Як переконує досвід і зазначають вчителі-практики, використання інструментарію і змісту створених посібників дають можливість створити сприятливі умови для навчання, зростання, життя в демократії, що базуються на цінностях демократичної культури, поваги, толерантності, совісті і свободи тощо.

Також учасникам заходу було презентовано інформаційні матеріали Українського інституту національної пам’яті, присвячені подіям Української революції 1917-1921 років, інші Інтернет-ресурси  із зазначеної теми. Особливе зацікавлення викликала лекція-дискусія «Сучасна науково-популярна література про події Української революції 1917-1921 років: міфи та реалії». Зустрічі з науковцями допомагають вчителям-історикам зрозуміти сучасні підходи до викладання шкільних суспільствознавчих предметів та формування в учнівської молоді історичних та громадянських компетентностей.

Професійно, змістовно, цікаво, інформаційно й ефективно пройшла частина заходу за участю Ігоря Щупака, кандидата історичних наук, директора Українського інституту вивчення Голокосту “Ткума”, директора Музею “Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні” (м. Дніпро), експерта ОБСЄ. Учителі мали змогу ознайомитися з новими методологічними підходами до викладання шкільних суспільствознавчих курсів, структурою підручників з історії та робочих зошитів до них.

Надзвичайно цікаво пройшла панельна дискусія з теми «Фактори, які сприяють формуванню громадянської компетентності учнівської молоді»

До участі долучились методисти  районних (міських) методичних кабінетів, центрів, керівники районних (міських) методичних об’єднань, учителі суспільствознавчих предметів, учителі історії, правознавства, громадянської освіти.

Атмосфера заходу була позитивною, творчою, креативною, спрямованою на реалізацію завдань Концепції Нової української школи, ідей громадянської освіти.